Acceptanskriterier

I mitt förra inlägg här beskrev jag metoden Definition of Done, en metod för att definiera när en funktion är klar. Är det då tillräckligt för att veta när man är klar? Ibland kanske men ibland kanske det behövs något mer. Definition of Done säkerställer att vi gör utvecklar funktioner på rätt sätt. Men säkerställer en Definition of Done att vi gör rätt saker? Hur vet vi att det är rätt kod och rätt enhetstest?
Acceptanskriterier är ett hjälpmedel för att komma från dessa bekymmer. Acceptanskriterier används ofta vid acceptanstest men är också vanligt i agila metoder. Acceptanskriterier är de kriterier som en funktion minst måste uppnå för att vara godkänd. Kriterierna definieras när en funktion planeras. Genom att definiera upp acceptanskriterierna vet både den som beställt och den som utvecklat funktionen vad som ska fungera efter implementering.
Kriterierna kan enkelt dokumenteras i bara ett par meningar. Ett exempel på acceptanskriterier för funktionen Spara kund kan vara att:
• Det går att spara en kund.
• Det går inte att spara en kund med samma namn som en tidigare kund.
• Det ska gå att spara efter att ha uppdaterat information om en kund.
Acceptsanskriterierna utgör då en avgränsning av funktionen man ska utveckla och Definition of Done hur det ska utvecklas. Med stöd av teamets Definition of Done och dessa acceptanskriterier går det att effektivt utveckla nya funktioner till en IT-lösning.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s